Monday 30 July 2012

DAP sokong HUDUD???



DAP harus meninggalkan Pakatan Rakyat jika PAS berterusan menegaskan bahawa hudud akan dilaksanakan. Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berkata semalam DAP harus mempunyai keberanian moral dan kemaruahan politik untuk melakukan perkara ini untuk memenuhi akauntabiliti kepada bukan Islam.

"Kami tidak percaya bahawa DAP boleh mempengaruhi PAS dalam hala tuju dasarnya."katanya kepada pemberita selepas merasmikan konvensyen MCA.

Beliau berkata satu-satunya orang yang telah membuat pendirian terbuka mengenai isu hudud adalah pengerusi kebangsaan parti DAP, Karpal Singh.

Chua berkata beliau juga telah menerangkan kepada ahli-ahli MCA dalam ucapannya bahawa ia adalah mengelirukan untuk mengatakan pelaksanaan hudud dapat menyelesaikan jenayah dan rasuah.

"Terdapat 11 negara yang menjalankan amalan yang hudud di dunia, dan jika melihat pada teliti, daripada 11, tujuh negara-negara adalah yang paling korup di dunia," katanya.

"Beberapa negara-negara termiskin mengamalkan hudud serta dan kadar jenayah mereka adalah lebih buruk berbanding Malaysia dan di mana mereka mempunyai konflik terbuka."

Beliau berkata, Iran, Afghanistan, Somalia dan Nigeria adalah antara negara yang mengamalkan hudud.

No comments:

Post a Comment