Thursday 26 July 2012

"Magic Show" oleh R.Sivarasa

Bekas pekerja estet Bukit Raja telah menolak penjelasan oleh Subang MP R Sivarasa mengenai isu tanah. P.Mathiakalan menuduh pemimpin PKR menyimpang dari isu sebenar, berkaitan dengan saiz tanah yang diperuntukkan kepada bekas pekerja-pekerja estet tersebut.

"Dia sedang mengarut, kenyataan dia tidak tepat. Mengapa dia memperbandingkan dengan nilai rumah? Ia tidak berkaitan sama sekali, "katanya.

"Ia tidak betul! Pertama mereka berkata 15 ekar tidak wujud. Apabila kita menunjukkan bukti kukuh sekarang mereka berdolak-dalih dari tanah kepada nilai rumah. Jadi siapa yang berdusta?, " Tanya beliau.

Mathiakalan juga berkata, bekas pekerja ladang Bukit Raja bukan orang setinggan tetapi pekerja ladang dan oleh itu berhak mendapatkan kembali hak hartanah mereka.

Semalam, Mathiakalan telah dituduh Sivarasa dan Exco Selangor Dr Xavier Jayakumar bahawa beliau menipu bekas pekerja ladang tanah mereka. Walau bagaimanapun, Mathiakalan berkata: "Kebimbangan kami adalah mengenai tanah yang telah diberikan kepada kita. Jadi, berikan balik tanah kami (15 ekar). "

Beliau juga mengkritik Sivarasa untuk mendakwa bahawa hanya kumpulan kecil bekas pekerja membangkitkan isu itu. "Adalah tidak benar sama sekali. Semua bekas pekerja ladang berminat untuk mengetahui tentang status tanah, "katanya, sambil menambah bahawa beliau akan mengaturkan satu sesi akhbar tidak lama lagi.

   " Mathiakalan sengaja mengada-adakan cerita" 
                                       
"Kami hanya pekerja ladang yang miskin yang berjuang untuk hak kita," katanya.
Mathiakalan juga menyeru pada National Indian Advancement Team (NIAT) dan Return Effingham Land Action Team (REFlax) untuk membantu bekas pekerja mendapatkan kembali tanah mereka.

No comments:

Post a Comment