Sunday 22 July 2012

Mengapa Latheefa KOYA-K?

Blogger Raja Petra Kamaruddin telah mendakwa bahawa sebab disebalik perletakkan jawatan Ahli PKR Latheefa Koya sebagai seorang ahli Majlis MBPJ adalah berikutan skandal perlantikkan Sepang Mekar Sdn Bhd untuk mengambil alih dan membangunkan semula Kelab Syabas, Seksyen 8 di sini.

Kelab Syabas yang dikenali sebagai Pusat Sukan PJ Palm adalah hasil perjanjian antara Sepang Mekar Sdn Bhd dan MBPJ yang ditandatangani oleh Datuk Bandar Roslan Sakiman, Setiausaha MBPJ Puasa Md Taib dan Latheefa sendiri dua tahun lalu.

Perlakuan Latheefa telah dipersoalkan dan dibangkitkan oleh ADUN (DAP) Edward Lee pada tahun lalu. Lee, yang telah berjaya mendapatkan satu salinan perjanjian itu berkata bahawa Sepang Mekar membayar MBPJ sewa bulanan sebanyak RM15,000 sahaja.


"Jumlah kawasan Kelab Syabas adalah 136,500 kaki persegi ( 12,681 meter persegi) termasuk kedai-kedai dan kolam renang....yang selepas pengiraan bermakna mereka (Sepang Mekar) membayar 11 sen (RM 0.11) bagi setiap kaki persegi yang disewa"

"Bagaimanapun, Mekar Sepang sedang mengecas sub-penyewanya Waikiki Bar dan Salon Joe sebanyak RM4.50 sekaki persegi, manakala lain-lain sub-penyewa dicaj sebanyak RM5.20 sekaki persegi. Nampaknya penyewa utama membeli masa (dengan memotong elektrik) untuk memaksa sub-penyewa untuk menandatangani kontrak baru" beliau berkata dalam laporan The Star berikutan daripada aduan daripada penyewa kecil terhadap kenaikkan harga sewa dan bil elektrik yang melambung tinggi.

Perkara ini jelas menunjukkan penyelewangan yang telah dilakukan oleh Latheefa, dimana ia amat bertentangan dengan prinsip yang diperjuangkan oleh beliau iaitu BERSIH. Semoga pihak Pakatan Rakyat dan Dato Ambiga (Pengerusi bersama BERSIH) menagambil ikhtibar diatas insiden ini, kerana perkara-perkara sebegini dapat menghakis kepercayaan rakyat terhadap motif perjuangan BERSIH serta akan menyebabkan rakyat mempersoalkan kewibawaan dan ketelusan BERSIH itu sendiri.


No comments:

Post a Comment