Monday 30 July 2012

Lim Guan Eng Hilang Akal?



Memutarkan isu tentang musuh politik beliau, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng merujuk kepada MCA dan Gerakan sebagai 'sisa-sisa politik' kerana tidak meninggalkan Barisan Nasional (BN) walaupun sokongan Umno untuk melaksanakan undang-undang hudud.

Lim juga mempertahankan PAS berkata pihak PAS hanya mahu melaksanakan hudud kepada umat Islam di negara ini, Umno mahu melaksanakan undang-undang Islam ke atas semua rakyat Malaysia.

"Mengapa MCA dan Gerakan tidak meninggalkan BN walaupun sokongan terbuka pemimpin Umno untuk hudud kepada seluruh rakyat Malaysia," kata Lim.

Ketua Menteri Pulau Pinang telah merujuk kepada kenyataan bulan lalu Dewan Undangan Negeri Umno Johor Ayub Rahmat yang menyeru kepada kerajaan negeri melaksanakannya hudud di negeri ini.

Panggilan Ayub juga telah disokong oleh Ketua Puteri Umno Rosnah Abd Rashid.

Pada hari Jumaat, Ketua Biro Publisiti MCA Loh Seng Kok memberitahu Lim dan bapanya, veteran parti Lim Kit Siang untuk berhenti dari DAP kerana gagal untuk menegur PAS pada rancangan untuk melaksanakan hudud di negara ini.

"Kegagalan DAP untuk menentang PAS menunjukkan Roket tidak dapat untuk melindungi orang bukan Islam daripada tertakluk kepada doktrin tegas PAS.

"DAP takut tidak bersetuju dengan PAS dan tidak akan berjuang untuk hak-hak rakyat," kata Loh

Sememangnya andaian penulis makin menjadi kenyataan. Dimana ketidakpersefahaman diantara parti politik di kalangan PKR akan berlaku dan membawa kepada perpecahan. Ini adalah kerana sejak dahulu lagi, seperti yang diketahui PKR hanya adalah satu kesatuan yang tidak mempunyai hirarki atau pengaturcaraan pentadbiran yang sah.

Isu dikalangan ahli PKR sendiri tidak dapat diselesaikan. Keadaan in menyebabkan pemimpin seperti Guan Eng cuba mengalihkan pandangan media kearah parti lawan diatas isu yang sama. Bagaimana pula jika mengambil tampuk pemerintahan negara kelak....?



No comments:

Post a Comment