Tuesday 31 July 2012

TUN MAHATHIR: Rakyat Malaysia Mudah Lupa...


Malaysia mempunyai cukup baik berbanding dengan kebanyakkan negara lain di dunia, kata bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, dan rakyat Malaysia perlu berhati-hati dengan ahli-ahli politik yang menjanjikan perubahan kerana perubahan tidak sentiasa positif.

"Dunia ini pastinya akan melalui masa-masa yang menakutkan," kata Dr Mahathir menulis di dalam blog post yang terbaru.

Dr Mahathir berkata mengenai pelbagai isu yang dihadapi oleh negara-negara lain - masalah kewangan dan ekonomi yang melanda Eropah dan Amerika, kemelut politik di Timur Tengah, keganasan dan bencana alam di seluruh dunia - dan berkata, "Dalam menghadapi semua bencana rakyat Malaysia boleh menganggap diri mereka bernasib baik. "

"Kita mempunyai banjir kecil, sedikit kenaikkan suhu dan jerebu, tetapi tidak pula terdapat bencana yang memberi kesan kepada begitu banyak kepada negara," katanya.

Dr Mahathir berkata, kewangan dan ekonomi Malaysia adalah masih diperingkat yang agak baik.

"Kos sara hidup telah meningkat sedikit tetapi orang tidak kelaparan seperti di Afrika dan sesetengah orang Asia masih kelaparan," katanya. "Kerajaan yang murah hati ini sentiasa bersedia untuk menghulurkan bantuan."

Dr Mahathir berkata masalahnya ialah bahawa terdapat orang-orang "yang tidak mahu mengakui hakikat bahawa kita adalah jauh lebih baik daripada kebanyakan orang di dunia".

"Mereka ingin mengeksploitasi setiap musibah kecil yang kita mungkin mengalami. Mereka akan menjanjikan bahawa mereka boleh membawa kemakmuran secara tiba-tiba, memberi pendidikan percuma, dan semua jenis kebaikkan. Tetapi terdapat seribu percanggahan dalamnya, "katanya.

"Mereka berjanji negeri-negeri pengeluar minyak untuk meningkatkan royalti daripada 5% kepada 20%. Jelas ini akan mengakibatkan Kerajaan Persekutuan kehilangan 15% hasil daripada minyak dan itu adalah satu jumlah yang besar, "katanya, sambil menambah:" negeri mendapat royalti mereka berdasarkan pendapatan kasar ".

Dunia ini pastinya akan melalui masa yang dahsyat. Greece bankrap dan Sepanyol, Portugal dan Itali telah melalui keadaan teruk dalam kewangan mereka. Britain juga akan melalui keadaan ekonomi yang mengalami kemelesetan dengan skandal yang melanda bank-bank mereka yang paling dihormati. Mana-mana di Eropah terdapat demonstrasi oleh orang-orang yang menganggur. Banyak menyalahkan pada sistem kapitalis dan jurang pendapatan antara kaya dan miskin. Trend terkini ialah "menduduki" pusat utama aktiviti kapitalistik seperti Wall Street di New York dan HSBC bank di Hong Kong. Ini juga berlaku di Australia.










Sumber: Blog Rasmi Tun Dr.Mahathir

No comments:

Post a Comment